Zorg er voor dat je productinformatie voldoet aan alle wettelijke eisen. We geven je een opsomming van veel gemaakte fouten.
Duidelijke productinformatie
Geef duidelijke productinformatie. Probeer bij voorkeur niet alleen de positieve kanten van het product te benoemen. Ook de nadelen benoemen is aan te raden, zo voorkom je teleurstellingen en zal het aantal retouren af nemen.
Product niet retourneerbaar?
Er zijn wettelijke uitzonderingen waarop je een product mag uitsluiten van retour. Welke dat zijn
lees je op onze website. Mocht een product uitgezonderd zijn van retour, geef dit dan duidelijk aan.
BTW vermelding
In de regel moeten prijzen altijd inclusief BTW vermeldt staan, enkel voor B2B webwinkels geldt een uitzondering.
Verkoop je hoofdzakelijk aan bedrijven, maar soms ook een een particulier? Dan moet je prijzen inclusief BTW vermelden. Enkel en alleen wanneer het onmogelijk is voor particulieren om te bestellen, mag je prijzen exclusief BTW hanteren. Dit kan bijvoorbeeld door in de checkout verplicht te vragen om een KVK of BTW nummer. Wel dien je dan netjes aan te geven dat vermelde prijzen op de website exclusief BTW zijn.
Verzendkosten
Het is verplicht om bij de prijzen aan te geven of hier nog verzendkosten bij komen. Doe dit minimaal op de productpagina, maar bij voorkeur ook op de overzichtpagina's. Een klant moet namelijk duidelijk alle kosten kunnen zien voor hij een product in zijn winkelwagen plaatst.
Verplichte bijkomende kosten?
Zijn er verplichte bijkomende kosten? Geef die dan direct aan in de vanaf prijs. Een product goedkoper weergeven in overzichten zonder de verplichte opties is niet toegestaan. Addionele opties mogen natuurlijk wel later aangeboden worden.
Op voorraad?
We raden je aan om aan te geven of een product op voorraad is. Zo voorkom je teleurstelling bij de klant. Dit is geen verplichting, wel moet je minimaal binnen 30 dagen leveren als je niets aangeeft. Tegenwoordig verwachten klanten echter een snelle levering...